ISO 9001 بهعنوان استاندارد بينالمللي تعريف ميشود كه الزامات سيستم مديريت كيفيت (QMS) را مشخص ميكند. سازمانها براي نشان دادن توانايي ارائه مداوم محصولات و خدمات متناسب با نيازهاي نظارتي مشتري و نظارتي ، از اين استاندارد استفاده ميكنند. اين استاندارد محبوبترين استاندارد در سري ISO 9000 و تنها استاندارد اين سري است كه سازمانها ميتوانند گواهي دهند.
ISO 9001 براي اولين بار در سال 1987 توسط سازمان بينالمللي استاندارد سازي (ISO) منتشر شد كه يك آژانس بينالمللي متشكل از نهادهاي استاندارد ملي در بيش از 160 كشور است. نسخه فعلي ISO 9001 در سپتامبر 2015 منتشر شد.
چه كسي بايد از ويرايش ISO 9001: 2015 استفاده كند؟
ISO 9001: 2015 براي هر سازماني اعمال ميشود ، صرف نظر از اندازه و صنعت. بيش از 1 ميليون سازمان از بيش از 160 كشور جهان الزامات استاندارد ISO 9001 را بر روي دستگاههاي مديريت كيفيت خود اجرا كردهاند.
سازمانها از هر نوع و اندازهاي دريافتند كه استفاده از استاندارد ISO 9001 به آنها كمك ميكند:
سازمان عمليات
بهره وري فرآيند را بهبود ببخشيد
پيشرفت مداوم
به كليه سازمانهاي استفاده كننده از ايزو 9001 توصيه ميشود كه در اسرع وقت به استاندارد ايزو 9001: 2015 بروند. اين نه تنها شامل سازمانهاي داراي گواهينامه ISO 9001: 2008 ، بلكه همچنين سازمانهايي است كه در آموزش يا اعتباربخشي به ديگران شركت ميكنند.
از 14 سپتامبر 2018 ، سازمانهايي كه در حال حاضر در ISO 9001: 2008 ثبت نام كردهاند ، بايد به استاندارد 2015 تبديل شوند.
راهنماي انتقال از ISO 9001: 2008 به ISO 9001: 2015 را ميتوانيد از انجمن بينالمللي اعتبار سنجي (IAF) بارگيري كنيد.
ISO 9001: 2015 چه مباحثي را پوشش ميدهد؟
ايزو 9001 بر اساس متد برنامه انجام كار بررسي ميكند و رويكردي فرآيند مدار را براي مستند سازي و بررسي ساختار ، مسئوليتها و رويههاي لازم براي دستيابي به مديريت كيفيت موثر در يك سازمان فراهم ميكند. بخشهاي مشخص شده استاندارد شامل بسياري از موضوعات مانند موارد زير است:
الزامات سيستم مديريت كيفيت ، شامل اطلاعات مستند ، برنامه ريزي و تعريف تعاملات فرآيندي
مسئوليتهاي مديريتي
مديريت منابع ، ازجمله منابع انساني و محيط كار سازمان
تحقق محصول ، شامل مراحل طراحي تا تحويل
اندازه گيري ، تجزيه و تحليل و بهبود سيستم مديريت كيفيت از طريق فعاليتهايي مانند حسابرسي داخلي ، اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه
هدف از تغييرات ايجاد شده در بازنگري ايزو 9001 2015 اطمينان از تطابق ايزو 9001 با محيطهاي در حال تغيير سازمانها است. برخي از عمدهترين به روزرساني ها در ISO 9001: 2015 شامل موارد زير است:
معرفي اصطلاحات جديد
برخي از اطلاعات را تغيير ساختار دهيد
تأكيد بر تفكر مبتني بر ريسك براي تقويت كاربرد رويكرد فرآيند
بهبود خدمات برنامه
افزايش الزامات رانندگي
هفت اصل استاندارد ISO 9001: 2015
هفت اصل استاندارد ISO 9001: 2015
چگونه ميتوانم با ISO 9001: 2015 شروع كنم؟
چه شما در حال شروع سفر ISO 9001 خود باشيد و چه به سمت بازنگري سال 2015 برويد ، اولين قدم شما خريد نسخهاي از ISO 9001: 2015 است.
از 14 سپتامبر 2018 ، سازمانهايي كه در حال حاضر در ISO 9001: 2008 ثبت نام كردهاند ، بايد به استاندارد 2015 تبديل شوند.
نسخههاي قبلي ISO 9001
ISO 9001 كه در اصل در سال 1987 منتشر شد ، در 1994 ، 2000 و دوباره در سال 2008 مورد بازنگري قرار گرفت. آخرين بازبيني در سپتامبر 2015 منتشر شد.
ISO 9001: 1994 علاوه بر ارائه توضيحات ديگر ، تغييراتي را براي بهبود كنترل بر نياز و طراحي و توسعه ايجاد كرده است. سري 1994 همچنين نقش ISO 9002 و 9003 را اندكي اصلاح كرد.
در اصلاحيه ISO 9001: 2008 تلاش شده تا موارد مطرح شده در هنگام اجراي ISO 9001: 2000 روشن شود.
برنامه ISO 9001 را تنظيم كنيد
برنامه ISO 9001 را تنظيم كنيد
ايزو 9001 چه مزايايي دارد؟
ايزو 9001 به سازمانها كمك ميكند تا اطمينان حاصل كنند كه مشتريانشان محصولات و خدمات باكيفيت بالا را بهطور مداوم دريافت ميكنند ، كه بهنوبه خود مزاياي زيادي ازجمله رضايت مشتري ، مديريت و كاركنان را به همراه دارد.
ازآنجاكه ISO 9001 الزامات لازم براي يك سيستم مديريت كيفيت موثر را تعريف ميكند ، سازمانها دريافتند كه استفاده از استاندارد به آنها كمك ميكند:
سازمان سيستم مديريت كيفيت
ايجاد رضايت مشتري ، مديريت و كارمند
بهطور مداوم عمليات خود را بهبود ميبخشد
پس انداز هزينهها
در نوادا ، منطقه مدرسه كلارك از ايزو 9001 براي پس انداز 174 ميليون دلار در طول 10 سال در هزينههاي واقعي استفاده كرد و از هزينه آن جلوگيري كرد. بيش از 3000 كارمند مطابق با استانداردها آموزش ديدهاند كه سه عنصر اساسي براي موفقيت سيستم را امكان پذير ميكند: آموزش ، برقراري ارتباط ، احترام و شايستگي.
گواهينامه ISO 9001
ISO 9001 تنها استاندارد سري ISO 9000 است كه سازمانها ميتوانند به آن اعتماد كنند. گواهينامه ISO 9001: 2015 به اين معني است كه سازمان ثابت كرده است:
از دستورالعملهاي استاندارد ISO 9001 پيروي ميكند
اين نيازهاي خاص خود را دارد
نيازهاي مشتري ، الزامات قانوني و نظارتي را برآورده ميكند
او اسناد را نگه ميدارد
صدور گواهينامه مطابق با ISO 9001 با نشان دادن اينكه مشتريان محصولات و خدمات آن انتظارات را برآورده ميكنند ، ميتواند اعتبار يك سازمان را افزايش دهد. در برخي موارد يا در برخي صنايع ، صدور گواهينامه لازم است يا بهطور قانوني لازم است. روند صدور گواهينامه شامل پياده سازي الزامات ISO 9001: 2015 و سپس تكميل يك مميزي ثبت نامي موفقيت آميز است كه تأييد ميكند سازمان اين شرايط را برآورده ميكند.
سازمانها هنگام آماده سازي براي صدور گواهينامه سيستم مديريت كيفيت ISO 9001 بايد موارد زير را در نظر بگيرند:
هزينههاي ثبت براي مميزيهاي ثبت نام ، نظارت و صدور گواهينامه مطابق با ISO 9001
سطح انطباق موجود با الزامات ISO 9001
ميزان منابعي كه شركت براي توسعه و اجرا به اين پروژه اختصاص خواهد داد
ميزان پشتيباني مورد نياز يك مشاور و هزينههاي مربوطه
مقاله "هزينه چقدر است؟" را بخوانيد. براي چك ليست ميتوانيد براي ارزيابي هزينههاي گواهينامه ISO 9001 استفاده كنيد.